Siirry pääsisältöön

VALINNANVAPAUS, UHKA VAI MAHDOLLISUUS?

Eletään suurten muutosten aikaa. Kuntavaalit  ovat tulossa, meille rakennetaan paperilla uutta Hämeenlinnaa. On tulossa maakunta uudistus ja terveys ja sotepalvelut yhdistyvät.

Nyt kaupunginhallitus on päättänyt, että Kaupunki hakee valinnanvapaus kokeiluun. Se on herättänyt paljon pohdintaa. Nyt ihmisten kanssa keskustellessa, se pelottaa. Ei siis se hakuprosessi, vaan mitä se oikeasti tuo tullessaan? Nyt vakuutetaan, että se ei johda välttämättä mihinkään ainoastaan kokeiluun, jos siihen päästään.

Haluan kuitenkin pohtia tätä asiaa kaupunkilaisen näkökulmasta ja siitä mitä se VOI tuoda tullessaan. Ja nämähän on vain minun pohdintojani.
Valinnanvapaus tulee ajankohtaiseksi Jukolan, sekä Lammin ja Tuuloksen alueella asuville, siis jos kokeilukunnaksi päästään.
Näiden alueiden asukkaat saavat valita julkisten ja yksityisten palvelujen välillä. Tuleva valinnanvapaus koskisi, palveluohjausta ja sähköisiä palveluja, puhelin palvelua ja neuvontaa, lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanottoa, avomielenterveyspalveluja sekä sosiaaliohjaajan palveluohjausta, neuvontaa ja palvelutarpeen arviointia.
Kaupungin omaa palvelutarjontaa ei supisteta vuonna 2017!
Kokeilua rahoittavat STM ja SITRA, jonka tuella Hämeenlinna on jo tehnyt alustavia valmisteluja USEITA KUUKAUSIA!
Reilu kymmenen kuntaa ja kuntayhtymää ovat olleet kokeilusta kiinnostuneita. Kokeiluun on tarjolla noin 10 miljoonan euron rahoitus, kuntia valitaan ehkä 4-5.
Tässä edellä on nyt faktaa asiasta, nyt haluan pohtia, mitä se tulevaisuudessa voisi olla.

Valinnanvapaus antaa siis asukkaalle mahdollisuuden valita julkisen palvelun ja yksityisen palvelun välillä. Silloin voikin mennä lääkäriin, muualle kuin omaan terveyskeskukseen. Ja kaiken järjen mukaan, yksityinen ei maksa enempää kuin julkinenkaan. Rahoitusta varmaankin haetaan juuri siihen, että palvelu on saman hintaista.
Väheksymättä kumpaakaan toimijaa, niin onhan näillä eroja. Julkinen hoitaa asiakkaansa, koska  jokaisella Suomalaisella  on oikeus päästä lääkäriin, saada apua mielenterveyteen ja perussairauksien hoitoon ja ennaltaehkäisyyn, kun siihen on tarvetta.

Yksityinen toimia on tietenkin samoilla linjoilla, ainoa ero on se, että yksityiset ovat osakeyhtiöitä ja yhtiöitä ja niiden tärkein tehtävä on tuottaa voittoa osakkeen omistajille. Eihän kukaan voi pyörittää yritystä persnetolla, silloin tulee konkurssi.

Se ehkä eniten arveluttaa, että kun ihmiset saavat yksityiseltä toimijalta palvelua. Se on priimaa. Asiakasta kuunnellaan, on aikaa ja kaikki kokeet otetaan heti ja asiakas on keskiössä. Näin on tietenkin julkisella puolellakin, mutta yrityksellä kokoajan eurot kilahtavat kassaan joka minuutista.

Kun kokeilu loppuu ja asiakas on tottunut käymään yksityisellä, joka maksaa saman verran kun julkinen, niin ajetaanko julkinen puoli pikkuhiljaa alas, ja asiakkaat käyvät uudella tutulla lääkärillä ja MAKSAVATKIN ITSE TULEVAISUUDESSA?  Mitä jos onkin " pienipalkkainen", eikä olekaan enää varaa käydä tällä uudella toimialla? Julkista ei olekaan omassa pitäjässä tai omalla asuin alueella, vaan joudutaan vaihtamaan takaisin julkiselle, joka onkin jossain kaukana ja kaikki hoitosuhteet aloitetaan alusta?

On tietenkin mahdollista, jos kaikki menee hienosti, molemmat tuottajat säilyvät. Onhan nyt sote-uudistus tulossa ja kaikki sosiaali ja terveyspalvelut saadaan samalta toimijalta. Antaako valtio sittenkin avustuksia yksityisiin palveluihin, että kaikilla on vapaus valita? Vai jakaantuuko ihmiset niin, että julkisella käyvät pienituloiset ja varakkaimmat jatkavat yksityisen puolen palvelujen käyttöä?

Tässä pohdintaa. Pitää muistaa, että vielä ei olla missään kokeilussa. Mutta mielestäni ASIOISTA PITÄÄ VOIDA PUHUA AVOIMESTI JA JULKISESTI! Meillä kaikilla on oikeus puhua ja pohtia!
Päättäjät sitten tekevät päätökset. Ja tuovat faktat esiin kaikille kaupunkilaisille.

Mia Heinonen

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Olen ehdolla molemmissa vaaleissa!

 Olen ehdolla alue- ja kuntavaaleissa!  Kuntavaali numero 11 Aluevaalit 2010 Koen, että olen tämän valtuustokauden aikana ollut ahkera valtuutettu sekä aluevaltuustossa, että kaupunginvaltuustossa. Olen pitänyt puheita lähes jokaisessa kokouksessa. Olen kaupunginvaltuustoon kirjoittanut 39 puhetta valmiiksi.Olen jättänyt kolme aloitetta aluevaltuustossa, joihin on tullut kymmeniä allekirjoituksia. Olen puhunut omaishoitajien, ikäihmisten ja lasten puolesta. Kuuntelen ihmisten murheita sekä vien asioita aina eteenpäin, kun niihin on aihetta. Minä lupasin viime vaaleissa, että minulla on aikaa perehtyä aina kokousmateriaaleihin ja aikaa hoitaa luottamustoimia. Tämän lupauksen olen pitänyt. Olen ollut Hämeenlinnassa ahkera pitäjien puolestapuhuja. Olen ollut aktiivinen Alvettulan päiväkodin siirron aikataulumuutoksessa. Päiväkodin muutto saatiin siirrettyä, koska minä tein lautakunnassa esityksen ja siitä se meni hallitukseen ja valtuustoon. Päiväkoti meinattiin siirtää isompaan ...

Minä Mia ja tärkeimmät aiheet vaaleissa.

 

Palveluiden oltava saavutettavissa hyvinvointialueella

  Aluevaalit järjestetään 23.1.2022. Monet kysyivät Hämeenlinnassa tiistaina markkinoilla, miksi nämä vaalit järjestetään? Miksi on näin paljon ehdokkaita Kanta- Hämeessä? Aluevaalit ovat erityisen tärkeät, koska niissä valittavat valtuustot luovat pohjan ja tulevaisuuden suunnan hyvinvointialueelle.   Ensimmäiset valtuustot päättävät niin palveluverkosta, palveluiden sisällöistä kuin henkilöstön asemasta ja osallisuudesta. Nyt kaupunkien menoista iso osa menee sosiaali- ja terveyspalveluihin. Näitä palveluita yhdistämällä saadaan turvattua yhdenvertaiset, laadukkaat ja kattavat palvelut, mutta oikein toteutettuina uudistus tehostaa toimintaa ja hillitsee kustannusten kasvua. Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio (yhdistyminen) auttaa kohtaamaan ihmisen ongelmat kokonaisuutena ja kerralla.  Palveluverkosta, eli palvelupisteiden sijainnista, päätetään jokaisella hyvinvointialueella erikseen, alueen ja sen asukkaiden omista tarpeista käsin. Erittäin tärkeää, p...