Kehityksen jarru, vai kriittinen kaupunkilainen?
Kehityksen jarruna ei saa olla, mutta on oltava lupa olla
kriittinen niin kauan, kun asiasta on kaikki mahdollinen tieto ja faktat pöydällä.
Sitten niiden perusteella rakennetaan johtopäätökset sekä oma mielipide.
Kaikillahan se ei ole samanlainen, vaikka olisikin samat tiedot. Se mikä päätös
asiasta tehdään, riippuukin sitten siitä, minkälainen yhteinen näkemys ja
tavoitteet löydetään.
Kaupunkia pitää koko ajan kehittää. Meneillään on erilaisia
projekteja on hiilineutraalinen ohjelma, ekosysteemien kehittelyä, on ollut
palveluverkko iltaa sekä pyöräilyä koskeva työpaja. Nyt on tulossa, järjestöavustuksia
koskeva asukasilta.
Valtuuston asettamissa tavoitteissa on, että Hämeenlinnassa
on aktiiviset kansalaiset. Aktiiviset ja osallistuvat hämeenlinnalaiset
edistävät yhteistä hyvinvointia ja kuntalaisten terveyttä. Erilaisia työpajoja sekä
asukkaiden iltoja järjestetään lähes joka kuukausi. Niihin tietenkin osallistuu
asukkaita, joita asia kiinnostaa.
Näissä kaikissa osallistamis- tilaisuuksissa ja niiden
perkaamisessa ja koonnissa on tärkeää ottaa huomioon se, että asukkaalle on
tultava tunne, että hän on pystynyt vaikuttamaan.
Miten asiat etenevät kaupungissa nopeasti? Ihan tavallisen
kuntalaisen ehdotus ei kyllä kovin nopeasti etene. Sillä todellakin on
merkitystä, kuka asian ottaa esille ja keneen se vaikuttaa. Juurikin huomasin,
erään ihmisen julkisen huolen ”eräästä asiasta”. Meni kaksi viikkoa, kun tämä huoli
oli hoidettu. Valitettavasti tarvitaan vaan, suhteita ja jokin yhteinen asia,
joka yhdistää jonkun ”päättäjän” tai virkamiehen asiaan saadaan kyllä potkua.
Alkuvuodesta on ollut käsillä ”Hämeensaari hanke”. Kaiken huippu,
oli kyllä tyyli, jolla asia tuotiin julkisuuteen. Asia esiteltiin ja kahden
tunnin päästä mentiin kokoukseen päättämään asia.
Nyt luin 18.3 listalta, että kaupunginhallituksen käsitellessä asiaa,
sitä ei ole merkitty salaiseksi. Vaikka KH:n kuullessa ensimmäisen kerran
asiasta, siitä ei kukaan maininnut sanallakaan, ennen julkista ilmoitusta. Vedottiin
siihen, että kun yrityksen kanssa neuvotellaan, liikeasiat ovat salaisia. Totuus Hämeensaari hankkeen tilanteessa on se,
että sen maanantai päiväisen kaupungin hallituksen kokouksen lista ilmestyi nettiin
perjantaina. Maanantaina asian esittelyn jälkeen Hämeensaari hanke vasta laitettiin julkiselle
listalle.
No, tästä päästään taas oman kaupungin yhtiöihin. Kun kaupunki omistaa sataprosenttisesti yhtiön, ja uusista asioista
neuvotellaan, asiat ovat julkisuudelta salaisia… Koska on kyse yhtiöstä, Kaupungin
omasta yhtiöstä. Tässä viittaan asemanrannan pysäköintitalon
rakentamissuunnitelmiin, jotka ovat KH:n listalla 18.3. Ja kaikki liitteenä
olevat sopimukset ja suunnitelmat ovat salaisia… Se ei ollut kuitenkaan salainen,
että kaupungin oma kiinteistökehitys yhtiö, on ilmaissut kiinnostuksensa
päivittäistavarakaupalle varattujen tilojen ostamisesta. Tarjottu ostohinta
kattaa laaditun kustannusarvion perusteella n. 80% tilojen rakennuskustannuksista.
Eli toinen kaupungin omistama yhtiö ostaa toiselta. Eli rahaa otetaankin
toisesta taskusta.
Kaikissa pysäköintilaitoksiin liittyvissä
talousskenaarioissa suurin riski muodostuu kaupungin linjauksista pysäköintiin
liittyen. Mikäli pysäköintilaitoksia rakennetaan, tulee pysäköinti, laitosten
vaikutusalueilla ohjata kyseisiin laitoksiin. Muutoin pysäköintiyhtiö on
varmasti taloudellisissa ongelmissa. Suora lainaus listalta.
Mielestäni nyt rehellisesti jokaiselle pendelöijälle pitäisi
tehdä selväksi, että meillä ei tule olemaan ilmaista pysäköintiä pendelöijille,
niin kun Riihimäellä ja Hyvinkäällä on. Mutta on muistettava, pysäköinti ei ole
koskaan ilmaista, joku sen maksaa ja yleensä se on veronmaksaja.
Pysäköintilaitoksen sijainti on kaupunkikuvallisesti
vaativa, kansallisen kaupunkipuiston ja valtakunnallisesti merkittävän
rautatieympäristön rakennetun kulttuuriympäristön reunalla, pysäköintilaitoksen
suunnittelulta odotetaan korkeatasoista ja ympäristöön soveltuvaa
arkkitehtuuria. Suora lainaus listalta. Hmm… mietityttää!
Palveluverkkopäätöksessä päätettiin, että koulut ja päiväkodit
rakennetaan perustasoisina, ettei arkkitehtuuriin kuluteta turhia euroja. Näin
toimitaan jo, aloitetuissa hankkeissa.
Silti mietin tätä hitautta ja asioiden tärkeysjärjestystä. Valtuusto teki päätöksen, että Hämeenlinna rahastosta
voisi ottaa rahaa investointeihin koskien palveluverkkoa. Se ei ole kuitenkaan edennyt. Palveluverkkopäätös
ja lasten terveiden tilojen valmistuminen on hidasta.
On kuitenkin kohteita, jotka ovat onneksi menneet eteenpäin. Jukolan koulu ja piha. Katuman päiväkodin
rakennus. Ruununmyllyn koulun saneeraus. HYK, valitettavasti odottaa, tehdyn
valituksen johdosta.
Niin, en ole kehityksen jarru vaan kriittinen kuntalainen,
varavaltuutettu ja lautakunnan jäsen. Sata kertaa olen sanonut, että katson
aina asioita kaupunkilaisen näkökulmasta. Teen myös näin päätöksiä sekä
päätösehdotuksia.
Kaupunki kehittyy, kun sitä kehitetään. Kaupungin tehtävä on tuottaa ihmisille peruspalvelut/ julkiset palvelut. On päästävä lääkäriin, opetus ja päivähoito on järjestettävä. Peruspalveluiden on oltava aina kunnossa, ja niiden parantamiseksikin on tehtävä työtä.
Kaupunki kehittyy, kun sitä kehitetään. Kaupungin tehtävä on tuottaa ihmisille peruspalvelut/ julkiset palvelut. On päästävä lääkäriin, opetus ja päivähoito on järjestettävä. Peruspalveluiden on oltava aina kunnossa, ja niiden parantamiseksikin on tehtävä työtä.
Kommentit
Lähetä kommentti