Työtön työnhakija osa 1

Olen nyt kuukauden ollut työtön. Kaikenlaista on tullut jo tähän päivään mennessä nähtyä, kuultua ja koettua.
Olen suorastaan järkyttynyt, miten joissain asioissa on hankalaa toimia. Te-palveluiden oma palveluuun kirjaudutaan pankki tunnuksilla, jos ne omistaa. Siellä ilmoittaudutaan työttömäksi työnhakijaksi. Ilman, että tarvitsee kenenkään kanssa puhua. Siellä on aika hyvät ohjeet, jos on käyttänyt nettipalveluita. Jos ei ole, sitten se on kyllä hankalaa. Onneksi siellä chat- tuki, josta voi kysyä apua. Virasto aikana!!

Sitten siellä sivuilla vaan aletaan kirjoittamaan omaa suunnitelmaa, sieltä voi valita mitä tekee oman työllistymisensä hyväksi. Vastaukset ja päivämäärät tulevat sinulle näkyviin, mihin mennessä luvatut tehtävät on tehtävä. Ja ne on tehtävä, muuten työnhaku katkeaa!! Joka viikko on on käytävä omilla sivuilla, jotta näkee onko työtarjouksia tullut tai muuta viestiä.
Toivottavasti kaikilla on netti ja tietokone kokoajan käytössä.. Uskoisin, että puhelimitsekin voi hoitaa asioita, jos sellainen on...! Te- keskukseen ei enää vain kävellä sisään ja hoideta kaikkia asioita siinä hetkessä.
Nythän on kiristetty työnhakijan tehtäviä. Kolmen kuukauden välein pitäisi tavata virkailija, se toisin käsittää myös puhelin soiton tai viestittelyn omapalvelussa. Ihan jokaisella kerralla tuskin hlökohtaista tapaamista järjestyy.
Minä lupasin lukea verkkosivuilta työnhakijan oikeuksista ja velvollisuuksista. Hakea ahkerasti työtä sekä osallistua uravalmennukseen. Minulla on nyt hiukan erikoinen tuo tilanne, koska on nämä sairaudet ja hoitosuunnitelma kesken rikkinäisen peukalon kanssa. Mitä sille tehdään selviää marraskuussa.
Palaan nyt oma suunnitelmaani. Minun piti vastata siihen ensimmäiseen tehtävään, eli olen lukenut työnhakijan oikeuksista ja velvollisuuksista. No laitoin rastin ruutuun ja kirjoitin tehty, :) No se ei riitä. Tehtävään pitää liittää liite, että se hyväksytään. Miten todistan, että olen sen lukenut.. ?hmmm. Otin kuvan tietokoneen näytöstä. Lähetin  kuvan sähköpostiini, latasin koneelle ja liitin sen  kirjoituksen perään, jossa luki liite. No se kelpasi, hurraa!! En tiedä, kuinka sen olisi voinut helpomminkin tehdä, enkä ole sitä kysynytkään.. ? Toivottavasti kaikki jotka palveluita käyttävät, osaavat kaikki kommervenkit...

Nyt olen jo toisenkin tehtävän tehnyt, eli olen uravalmennuksessa. Senkin hyväksymiseen tarvittiin, "lisäälataaliitä" toimintoja.
Jotenkin koen tämän oman henkilökohtaisen tilanteeni siedettäväksi. Uravalmennus on tuonut uusia näkökulmia asioihin, olen saanut kuusi tuntia päivässä miettiä omaa tilannetta, tehdä tehtäviä ja testejä, tutustua uusiin ihmisiin ja päivittää CV:N ja opetella CV: netin käyttöä ja opetella tietty hakemaan itsestä niitä puolia, mitä työnantaja haluaa kuulla, kun vastaan työhakemukseen.

Tämä on vasta alkua, työttömän työnhakijan matka jatkuu ja osa 2 tulee lähiaikoina..

Mia

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Leikataan ja sopeutetaan, köyhät kyykkyyn!

Palveluiden oltava saavutettavissa hyvinvointialueella

Kaikki puheenvuoroni aluevaltuuston kokouksessa 9.4.2024