Nostoja SDP:n vaaliohjelmasta. Enemmän tukea oppimiseen!
Vaalipäivä lähestyy ja kampanjointi on aktiivista.
Nostan tässä esiin SDP:n vaaliohjelmasta löytyviä keinoja, kuinka lisätään tuentarpeessa oleville lapsille ja perheille tukea ja palveluita.
Tarvitsemme yhä paremman peruskoulun, enemmän korkeakoulutusta ja tutkimusta, uuden oppimisen mahdollisuuksia läpi työuran sekä investointeja uusiin ideoihin, keksintöihin ja innovaatioihin.
Enemmän yksilöllistä tukea oppimiseen kaikille koulutusasteille ja opintojen nivelvaiheisiin.
Tukea ja resursseja on ohjattava paremmin oppilaiden yhdenvertaisia mahdollisuuksia tukevasti.
Kolmiportaista oppimisen tuen kehittämistä on jatkettava. Oppimisen tuen osalta on selkeytettävä tuen eri tasoja ja niiden vaatimia resursseja ja tarkasteltava opetusryhmien mitoitusta siten, että se huomioi tukea tarvitsevien oppilaiden määrän.
Tukeen liittyvää byrokratiaa on vähennettävä. Oppimisen tuen edellytykset tulee turvata riittävällä erityisopettajien, psykologien ja koulukuraattorien määrällä sekä rahoituksella. Tavoittelemme Maailman parasta peruskoulua, jota varten tarvitaan parlamentaarinen peruskoulu-uudistus.
Riittäviä henkilöstömääriä varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen, panostusta henkilöstön hyvinvointiin, osaamiseen ja urapolkuihin.
Varhaiskasvatuksen oppimisympäristön tulee olla monipuolinen, terveellinen ja turvallinen. Päiväkotien lapsiryhmät tulee muodostaa mahdollisimman pysyviksi huomioiden lapsen ikä ja kehitystaso. Osa-aikaisen ja kokoaikaisen varhaiskasvatuksen suhdeluku on oltava johdonmukainen, jotta tuntimäärillä ei voi vältellä henkilöstömitoituksen toteutumista.
Keskeisiä varhaiskasvatuksen laatutekijöitä ovat henkilöstön koulutus ja osaaminen. Varhaiskasvatuksessa tulee olla lisää kommunikaatio-ohjaajia. Näin lapset, joilla on haasteita kommunikoinnissa, kielen ymmärtämisessä tai tuottamisessa, tulevat kuulluksi ja ymmärretyksi päiväkodin arjessa.
SDP haluaa laajentaa vuoropäivähoidon saatavuutta. Vuoropäivähoito tulee mahdollistaa myös pienimille koululaisille arkisin klo 17.00–08.00 sekä tarpeen mukaan viikonloppuisin. Vuorohoidon osalta nuorimmille koululaisille (1. ja 2. luokat) tulisi taata vuorohoitopaikka myös koulun aloituksen jälkeen, mikäli lapsen ilta- ja yöaikaista huolenpitoa ei voida taata muulla tavoin.
Palveluiden on vastattava yksilöllisiin tarpeisiin, joten tarvitaan yksilöllistä, perhekohtaista ja ryhmämuotoista apua. Poikkeustilanteissa kotiin tulevan avun merkitys korostuu osalle perheistä. Esimerkiksi kotipalvelun kautta saatava lastenhoitoapu on tärkeää.
Palveluiden kokonaisvaltaisuus varmistaa myös, että huomio kiinnitetään erityisesti niihin lapsiin, nuoriin ja perheisiin, jotka ovat vaarassa jäädä syrjään. Tätä varten tulee vahvistaa lapsi- ja vammaisvaikutusten arviointia, lasten, nuorten ja vanhempien kuulemista sekä systemaattista tiedon keräämistä ja tiedon hyödyntämistä päätöksenteossa.
Vaalipäivä 2.4.2023
Kommentit