18 nostoa, mitä Kanta- Hämeen Hyvinvointialueella on tapahtunut tammi- elokuussa 2024?

 1. 

Oma Hämeen sairauspoissaoloista diagnosoiduissa sairaspoissaoloissa yleisimmät ovat tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet (22 %) ja mielenterveysperusteiset sairauspoissaolot (21 %). Mielenterveysperusteiset poissaolot kertovat työn raskaudesta ja työn henkisitä vaatimuksista.

2. 

Syksyllä 2023 Oma Hämeessä toteutettiin Työterveyslaitoksen hyvinvointialueiden työhyvinvointitutkimus. Työhyvinvointikyselyn perusteella on kirjattu yhteensä 676 kehittämistoimenpidettä ja –suunnitelmaa työhyvinvointikyselyn alustalle eli portaaliin.

3.

Uudistetut verkkosivut julkaistiin huhtikuussa. Verkkosivuston kävijämäärää on suunnitelmallisesti kasvatettu parantamalla hakukonenäkyvyyttä sekä ohjaamalla asiakkaita verkkosivuille Oma Hämeen muista kanavista. Kävijämäärä on kasvanut alkuvuoden aikana 184 % viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.

Oma Häme -sovelluksen ja chat-palvelun markkinointia on toteutettu monikanavaisesti keväästä lähtien. Sovelluksen lataustavoitetta 17 000 kpl ei saavutettu.

4.

Henkilöstön palkka- ja palvelussuhdeasiat ovat edelleen merkittävin keskeneräinen asia henkilöstöhallinnon näkökulmasta. palkkaharmonisointi vie Palkkausjärjestelmän rakentamisen valmistelu ja suurimman osuuden palvelussuhdeasiantuntijoiden työajasta.

Henkilöstöpalveluiden ja pääluottamusmiesten työ on ollut tiivistä ja jatkuvaa neuvottelua. Loppukeväästä käynnistyivät 1.6.2024 valtakunnallisten virka- ja työehtosopimusten järjestelyeräneuvottelut, jotka jatkuivat kesälomataukoon saakka. Neuvottelut jatkuvat edelleen kesälomien jälkeen. Aikataulut ovat valtakunnallisesti sopimuksilla ohjattuna äärimmäisen tiukat ja neuvottelutahti on intensiivinen.

5.

Tavoitteena on ollut Henkilöstön keskimääräinen koulutuspäivätoteuma 3-10 koulutuspäivää/HTV2

Henkilöstön keskimääräinen koulutuspäivä toteuma 1 koulutuspäivä/htv2.  Tähän pitää hyvinvointialueella todella panostaa. Henkilöstön osaaminen pitää turvata! Organisaatio voi hakea koulutuskorvausta.

6.

Kotisairaalan laajenemisen myötä yhä enemmän potilaita on pystytty hoitamaan kotiin ja myös palliatiivista hoitoa on pystytty tarjoamaan kotiin arvioitua enemmän. Hoidon jatkuvuuden parantamiseksi edistetään asteittain omalääkärimallia, aloittaen niistä asiakkaista, jotka eniten mallista hyötyvät (mm. pitkäaikaissairaat) Liikkuvan kotisairaalan yksikön käynnistyminen (Gerbiili) ja laajentunut lääketieteellinen konsultaatiotuki ikäihmistenpalveluihin näyttää alustavan arvion mukaan vähentävän päivystyksen tarvetta, kun asiat voidaan hoitaa kotiin. 

7.

Suunterveydenhuollossa hoitoon pääsy on toteutunut määräajassa.

8.

Hoidon jatkuvuuden parantamiseksi edistetään asteittain omalääkärimallia, aloittaen niistä asiakkaista, jotka eniten mallista hyötyvät (mm. pitkäaikaissairaat)

9.

Kotisairaalan käyntimäärätavoite 15 000 käyntiä/vuosi tullee toteutumaan. Käyntejä, joissa potilas fyysisesti nähdään, oli alkuvuonna pelkän kotisairaalan osalta noin 7 600 kpl.

10.

Pilotit sekä Oma Suu eli kerralla enemmän- toimintamallista Jukolan hammashoitolassa, että Suukosta eli suun siirrettävästä hoitohuoneesta ovat molemmat alkaneet maaliskuussa. Ne ovat saaneet vahvasti positiivista palautetta asiakkailta ja myös malleihin osallistuneet työntekijät ovat antaneet niistä positiivista palautetta. 

11.

Lastenpsykiatrian osaston lopettaminen ja avohoidon vahvistaminen vapautuneella resurssilla   on lisännyt polikliinisiä käyntejä 31 % edellisvuoteen verrattuna, mikä tulee nopeuttamaan avohoitoon pääsyä.

12.

Palveluiden integraatioita on edistetty. Pesovasta on tehty paljon yhteistyötä terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalveluiden kanssa. Heidän kanssaan on mm. mallinnettu lastensuojelun ja lasten-/nuorisopsykiatrian ja perhekeskuksen ja lasten-/nuorisopsykiatrian yhteisasiakkuutta. Myös aikuissosiaalityön ja mipä sosiaalihuollon palveluiden yhteistyö on ollut tiivistä.

13.

Neuvolan ensikontaktimalli saatiin suunniteltua ja käyttöönotto valmisteltua siten, että äitiys -ja lastenneuvolan yhden puhelinnumeron ja chatkanavan käyttöönotto toteutuu syksyn aikana. Myös perhesuunnittelun ensikontakti toteutuu jatkossa keskitetysti. Jalkautuvan neuvolan toimintamallin suunnittelu käynnistettiin myös kevään aikana.Neuvolan ensikontaktimalli saatiin suunniteltua ja käyttöönotto valmisteltua siten, että äitiys -ja lastenneuvolan yhden puhelinnumeron ja chatkanavan käyttöönotto toteutuu syksyn aikana. Myös perhesuunnittelun ensikontakti toteutuu jatkossa keskitetysti. Jalkautuvan neuvolan toimintamallin suunnittelu käynnistettiin myös kevään aikana.

 14.

Lastensuojeluilmoitusten määrä on kasvanut 14 prosenttia vertailtaessa ajanjaksoa 1-6/23 ja 1-6/24. Työn painopistettä on tarkoitus siirtää entistä enemmän varhaisen vaiheen ohjaukseen ja neuvontaan, mutta lakisääteisen ja määräaikojen kautta säädellyn ilmoitusten käsittelyn lisääntyminen vaikuttaa työn sisältöön. Yksikön osalta on alettu valmistautua soteintegraation lisäämiseen siten, että perhekeskuksen terveydenhuollon toimijoita liittyy palveluohjauksen ja neuvonnan yksikön toimintaan.

15.

Sijaishuollon palveluissa perheen jälleen yhdistämistyö toteutui vuoden 2023 aikana 21 lapsen kohdalla ja alkuvuoden aikana kotiuttamistyötä on voitu toteuttaa 12 lapsen ja perheen kohdalla.

16.

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen ensimmäinen vuosipuolisko 2024 kertoo tehtävämäärien kasvusta. Kasvua on vuoden takaiseen vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 45 %. Sosiaali- ja kriisipäivystykseen 2023 keväällä toteutusta päivystyksellisten sosiaalipalvelutehtävien siirron takia vasta 5/2023 alkaen kerätyt toimintatilastot ovat kuitenkin vertailukelpoisia. Toukokuusta 2023 kesäkuun loppuun 2024 kuukausittaiset tehtävien määrät ovat kasvaneet yli 50 % (636 -> 956 tehtävää).

17.

Lähisuhdeväkivaltatyön tiimi aloitti toimintansa tammikuussa 2024. Kevään aikana 2024 tiimi on rakentanut verkostoja matriisimaisesti hyvinvointialueen eri yksiköiden kanssa.

18.

Ensihoitopalvelun tehtäviä on ensimmäisen puolen vuoden osalta ollut 1669 (11,7 %) vähemmän vuoden 2023 vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vähenemä selittyy mm. kiireettömien tehtävien puhelinarvioinnilla sekä maalis- ja toukokuussa aloittaneilla Gerbiili-yksiköillä, joiden avulla asiakkaita on saatu ohjattu paremmin suoraan oikeiden palveluiden piiriin. Puhelinarviointi on suunnitelmallisesti aloitettu nimenomaan kiireettömän tehtävämassan hallintaan, jotta kiireellisten ensihoitotehtävien tavoittaminen toteutuisi paremmin. 

Paljon on tapahtunut hyviä asioita säästötoimista huolimatta. Tästä listasta kuitenkin löytyy niitäkin asioita, joihin on kiinnitettävä huomiota ja palveluiden on parannuttava. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Loma tulee juuri sopivaan aikaan...

Palveluiden oltava saavutettavissa hyvinvointialueella

Puheeni valtuustossa HAMK:in aiesopimus ja Hämeensaareen kaava