18 nostoa, mitä Kanta- Hämeen Hyvinvointialueella on tapahtunut tammi- elokuussa 2024?
1.
Oma Hämeen
sairauspoissaoloista diagnosoiduissa sairaspoissaoloissa yleisimmät ovat tuki-
ja liikuntaelimistön sairaudet (22 %) ja mielenterveysperusteiset
sairauspoissaolot (21 %). Mielenterveysperusteiset poissaolot kertovat työn
raskaudesta ja työn henkisitä vaatimuksista.
2.
Syksyllä 2023 Oma Hämeessä toteutettiin Työterveyslaitoksen hyvinvointialueiden työhyvinvointitutkimus. Työhyvinvointikyselyn perusteella on kirjattu yhteensä 676 kehittämistoimenpidettä ja –suunnitelmaa työhyvinvointikyselyn alustalle eli portaaliin.
3.
Uudistetut
verkkosivut julkaistiin huhtikuussa. Verkkosivuston kävijämäärää on
suunnitelmallisesti kasvatettu parantamalla hakukonenäkyvyyttä sekä ohjaamalla
asiakkaita verkkosivuille Oma Hämeen muista kanavista. Kävijämäärä on kasvanut
alkuvuoden aikana 184 % viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.
Oma Häme -sovelluksen ja chat-palvelun markkinointia on toteutettu monikanavaisesti keväästä lähtien. Sovelluksen lataustavoitetta 17 000 kpl ei saavutettu.
4.
Henkilöstön
palkka- ja palvelussuhdeasiat ovat edelleen merkittävin keskeneräinen asia
henkilöstöhallinnon näkökulmasta. palkkaharmonisointi vie Palkkausjärjestelmän
rakentamisen valmistelu ja suurimman osuuden palvelussuhdeasiantuntijoiden
työajasta.
Henkilöstöpalveluiden ja pääluottamusmiesten työ on ollut tiivistä ja jatkuvaa neuvottelua. Loppukeväästä käynnistyivät 1.6.2024 valtakunnallisten virka- ja työehtosopimusten järjestelyeräneuvottelut, jotka jatkuivat kesälomataukoon saakka. Neuvottelut jatkuvat edelleen kesälomien jälkeen. Aikataulut ovat valtakunnallisesti sopimuksilla ohjattuna äärimmäisen tiukat ja neuvottelutahti on intensiivinen.
5.
Tavoitteena
on ollut Henkilöstön keskimääräinen koulutuspäivätoteuma 3-10
koulutuspäivää/HTV2
Henkilöstön keskimääräinen koulutuspäivä toteuma 1 koulutuspäivä/htv2. Tähän pitää hyvinvointialueella todella panostaa. Henkilöstön osaaminen pitää turvata! Organisaatio voi hakea koulutuskorvausta.
6.
Kotisairaalan laajenemisen myötä yhä enemmän potilaita on pystytty hoitamaan kotiin ja myös palliatiivista hoitoa on pystytty tarjoamaan kotiin arvioitua enemmän. Hoidon jatkuvuuden parantamiseksi edistetään asteittain omalääkärimallia, aloittaen niistä asiakkaista, jotka eniten mallista hyötyvät (mm. pitkäaikaissairaat) Liikkuvan kotisairaalan yksikön käynnistyminen (Gerbiili) ja laajentunut lääketieteellinen konsultaatiotuki ikäihmistenpalveluihin näyttää alustavan arvion mukaan vähentävän päivystyksen tarvetta, kun asiat voidaan hoitaa kotiin.
7.
Suunterveydenhuollossa
hoitoon pääsy on toteutunut määräajassa.
8.
Hoidon
jatkuvuuden parantamiseksi edistetään asteittain omalääkärimallia, aloittaen
niistä asiakkaista, jotka eniten mallista hyötyvät (mm. pitkäaikaissairaat)
9.
Kotisairaalan
käyntimäärätavoite 15 000 käyntiä/vuosi tullee toteutumaan. Käyntejä, joissa
potilas fyysisesti nähdään, oli alkuvuonna pelkän kotisairaalan osalta noin 7
600 kpl.
10.
Pilotit sekä Oma Suu eli kerralla enemmän- toimintamallista Jukolan hammashoitolassa, että Suukosta eli suun siirrettävästä hoitohuoneesta ovat molemmat alkaneet maaliskuussa. Ne ovat saaneet vahvasti positiivista palautetta asiakkailta ja myös malleihin osallistuneet työntekijät ovat antaneet niistä positiivista palautetta.
11.
Lastenpsykiatrian osaston lopettaminen ja avohoidon vahvistaminen vapautuneella resurssilla on lisännyt polikliinisiä käyntejä 31 % edellisvuoteen verrattuna, mikä tulee nopeuttamaan avohoitoon pääsyä.
12.
Palveluiden integraatioita on edistetty. Pesovasta on tehty paljon yhteistyötä terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalveluiden kanssa. Heidän kanssaan on mm. mallinnettu lastensuojelun ja lasten-/nuorisopsykiatrian ja perhekeskuksen ja lasten-/nuorisopsykiatrian yhteisasiakkuutta. Myös aikuissosiaalityön ja mipä sosiaalihuollon palveluiden yhteistyö on ollut tiivistä.
13.
Neuvolan ensikontaktimalli saatiin suunniteltua ja käyttöönotto valmisteltua siten, että äitiys -ja lastenneuvolan yhden puhelinnumeron ja chatkanavan käyttöönotto toteutuu syksyn aikana. Myös perhesuunnittelun ensikontakti toteutuu jatkossa keskitetysti. Jalkautuvan neuvolan toimintamallin suunnittelu käynnistettiin myös kevään aikana.Neuvolan ensikontaktimalli saatiin suunniteltua ja käyttöönotto valmisteltua siten, että äitiys -ja lastenneuvolan yhden puhelinnumeron ja chatkanavan käyttöönotto toteutuu syksyn aikana. Myös perhesuunnittelun ensikontakti toteutuu jatkossa keskitetysti. Jalkautuvan neuvolan toimintamallin suunnittelu käynnistettiin myös kevään aikana.
14.
Lastensuojeluilmoitusten
määrä on kasvanut 14 prosenttia vertailtaessa ajanjaksoa 1-6/23 ja 1-6/24. Työn
painopistettä on tarkoitus siirtää entistä enemmän varhaisen vaiheen ohjaukseen
ja neuvontaan, mutta lakisääteisen ja määräaikojen kautta säädellyn ilmoitusten
käsittelyn lisääntyminen vaikuttaa työn sisältöön. Yksikön osalta on alettu
valmistautua soteintegraation lisäämiseen siten, että perhekeskuksen
terveydenhuollon toimijoita liittyy palveluohjauksen ja neuvonnan yksikön
toimintaan.
15.
Sijaishuollon
palveluissa perheen jälleen yhdistämistyö toteutui vuoden 2023 aikana 21 lapsen
kohdalla ja alkuvuoden aikana kotiuttamistyötä on voitu toteuttaa 12 lapsen ja
perheen kohdalla.
16.
Sosiaali- ja
kriisipäivystyksen ensimmäinen vuosipuolisko 2024 kertoo tehtävämäärien
kasvusta. Kasvua on vuoden takaiseen vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 45 %.
Sosiaali- ja kriisipäivystykseen 2023 keväällä toteutusta päivystyksellisten
sosiaalipalvelutehtävien siirron takia vasta 5/2023 alkaen kerätyt
toimintatilastot ovat kuitenkin vertailukelpoisia. Toukokuusta 2023 kesäkuun
loppuun 2024 kuukausittaiset tehtävien määrät ovat kasvaneet yli 50 % (636
-> 956 tehtävää).
17.
Lähisuhdeväkivaltatyön
tiimi aloitti toimintansa tammikuussa 2024. Kevään aikana 2024 tiimi on
rakentanut verkostoja matriisimaisesti hyvinvointialueen eri yksiköiden kanssa.
18.
Ensihoitopalvelun tehtäviä on ensimmäisen puolen vuoden osalta ollut 1669 (11,7 %) vähemmän vuoden 2023 vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vähenemä selittyy mm. kiireettömien tehtävien puhelinarvioinnilla sekä maalis- ja toukokuussa aloittaneilla Gerbiili-yksiköillä, joiden avulla asiakkaita on saatu ohjattu paremmin suoraan oikeiden palveluiden piiriin. Puhelinarviointi on suunnitelmallisesti aloitettu nimenomaan kiireettömän tehtävämassan hallintaan, jotta kiireellisten ensihoitotehtävien tavoittaminen toteutuisi paremmin.
Paljon on tapahtunut hyviä asioita säästötoimista huolimatta. Tästä listasta kuitenkin löytyy niitäkin asioita, joihin on kiinnitettävä huomiota ja palveluiden on parannuttava.
Kommentit
Lähetä kommentti