Pimeät valot ja ehdokkaana kunnallisvaaleissa

Olen tämän viikon kiehunut! On niin keittänyt tuo pimeys tuolla kaupungilla. Onnekseni jopa Hämeen Sanomien mielipidepalstalla on ihmetelty tätä pimeyttä ja kritisoitu tätäkin säästö kohdetta.
Itsehän kirjoitin kyselyn kyseiseen yhtiöön. Sain vastauksen, kaksi lausetta. Yhtiön hallitus on tehnyt tämän päätöksen, neljään kuukauteen ei valot pala, syy on taloudellinen. Hämeen Sanomissa on ollut juttu tästä asiasta.
Itsehän en ole sitä nähnyt. Onko yksi foorumi, siis tässä tapauksessa Hämeen Sanomat ainoa ja oikea keino välittää tieto kaupunkilaisille?

Hml valojen sivuilla olisi voinut asiasta kertoa sekä mielestäni myös Hämeenlinnan Kaupungin sivuilla. Kummankaan nettisivuilta en löytänyt asiasta sanaakaan. Miksiköhän? Olisi meinaan ollut jokunen muukin, joka olisi kiehunut asiasta. No, katsotaan sitten syksyllä, millaiset tilastot ja tappiot ovat tulleet yrityksille ja yksityisille henkilöille, tästä kaupungin säästöstä.
Me Linnan Infrassa jouduttiin säästämään katujen kunnossapidosta talvella. Viikonloppuisin ei aurattu, kun välttämättömät kadut. Pieniä kävelyteitä ei aurattu ollenkaan ja sen kyllä näki jopa omalla Facebook seinällä, kun mummot rollaattorilla yritti pyhänä ulkoilla. Säästöjä tehdään, kyllä!
Oikein pelottaa mitä ne säästöt ensivuonna on? Enää ei kelpaa juustohöylä, sitten lanataan oikein isolla kalustolla.
Ja kaikkeen tähän haluan itse mukaan! Ei minullakaan kaikki ole kotona. Olen jo ilmoittautunut ehdokkaaksi kuntavaaleihin. Välillä mietin, että hullun hommaa lähteä mukaan. Ihan kamalissa keitoksissa on puolue tovereitakin keitetty, mutta silti on kamala hinku päästä valtuustoon.

Nyt monet miettivät, että mitä minä siellä teen? Tavallinen osa-aikainen duunari. Onko sillä edes tietoa? Miten voi pärjätä?
Saan usein myös palautetta lähimmiltä ja ystäviltä siitä, että olen liian ärhäkkä, liian suora, liian joustamaton, liian avoin. Myönnän, olen välillä kaikkia näitä ihan liikaa, mutta opin ja opettelen kokoajan malttia!! :) Ja huomaan, kun olen opetellut, olen siinä myös onnistunut. Viimeiset neljä vuotta olen opetellut ja edelleen opettelen. Opin koko ajan.

Miksi sitten haluan? Olenhan tällainen vähän erilainen. Toiset tykkää, toiset ei. Olen ainakin lähes aina positiivinen, iloinen ja oikeudenmukainen toisia kohtaan sekä ystävällinen asiakaspalvelija. Yritän kokoajan imeä tietoa. Oppia ja opiskella. Miten niitä päätöksiä tehdään? Politiikka on yhdessä tekemistä. Kompromisseja. Toisille politiikka on valtaa. Minä en halua valtaa! Sorry, olen erilainen.

Haluan olla tekemässä päätöksiä asioista niin, että se tavallinen kuntalainen, työssäkäyvä, eläkeläinen, koululainen, kokee asuvansa hyvässä kaupungissa. Että kaikki saavat ne palvelut, jotka ehdottomasti tarvitsevat. Yksikään koululainen ei saa enää sairastua huonon sisä-ilman vuoksi! Yksikään, mummo tai vaari ei saa kokea, että kotiin ei saa tarpeeksi hyvää palvelua ja hoitoa, vaikka siitä sievoiset summat joudutaan maksamaan. Kaupunki tarvitsee investointeja, millä rahalla niitä tehdään? Perusopetukseen pitää panostaa, nyt mennään minimi tunneilla, onko se ok? Kun sairastuu, niin lääkäriin on päästävä heti eikä ensiviikolla.
Miten me saadaan meidän keskikaupunki toimivaksi? Kaikenlaisia suunnitelmia on, mutta lennetäänkö liian korkealla? Riittäisikö, jokin pienempikin satsaus. Voin kertoa, että torinalusparkki se ei ainakaan ole.
Monia ajatuksia minulla on. Näitä tässä kesän ajan tuumin ja alan tekemään suunnitelmia. Mietin, mitkä ne minun vahvuuteni ovat kuntapäättäjänä? Syksyllä aletaan todenteolla työhön. Vaalihommiin saa kaikki halukkaat tulla mukaan. Niin ja ehdokkaaksikin otetaan mielellään uusia ihmisiä.

Mia


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Leikataan ja sopeutetaan, köyhät kyykkyyn!

Palveluiden oltava saavutettavissa hyvinvointialueella

Kaikki puheenvuoroni aluevaltuuston kokouksessa 9.4.2024