Työtön työnhakija osa 3

Olen ollut työttömänä nyt n. 6 kuukautta. Syyskuun 11. päivä minut irtisanottiin. Siitä alkoi pitämättömät lomat. Elokuussa jo viikonlopun työvuoroja  peruttiin. 5 viikkoa olin uravalmennuksessa. Siellä harjoiteltiin työnhakua, tehtiin CV, tutustuttiin koulutus ja työmahdollisuuksiin. Minä tykkäsin, onhan siitä yli 20 - vuotta , kun olin ollut työtön 90 päivää.

Olen hakenut työtä. Olen käynyt omilla te- sivuillani lähes joka päivä. Olen suunnitellut tulevaisuutta, pyörittänyt mielessäni yritysideaa, joka minulla on. Olen kirjoittanut yritykselle liiketoiminta suunnitelmaa. Puhunut ja keskustellut, hakenut hyviä ja huonoja puolia yrittäjyydestä.
Mitään konkreettista, en kuitenkaan vielä aloita. En uskalla. Pitää opiskella yrittäjyyttä. Pitää olla hyvä pohja, että yrityksen voi perustaa ja jonkinlainen tae siitä, että yritys toimii ja tuottaa. Jos se ei tuota, en saa palkkaa... Yritys odottaa...
Aktiivimalli koskettaa maaliskuun loppuun pitää olla tiedossa, työpaikka, opiskelupaikka tai työkokeilupaikka.
Minulla on!! 5.3. Aloitan työkokeilun. Puoli vuotta kahdessa 3 kuukauden osassa. Aktiivimallin käytäntöön pano toteutuu tämän myötä, koko vuodeksi! Tämä takaa minulle täysin uuden mahdollisuuden oppia uutta ja tutustua täysin uuteen työhön ja työntekemisen malliin. Menen tutustumaan toimistotöihin. Täysin uudenlainen työtapa. Olenhan ollut fyysinen tekijä, asiakaspalvelija ihmisten keskellä. Nyt on ihmisille tekemistä, taustatyötä ja paperilta käytäntöön työtä. Ja se on rakkaan harrastukseni ja aatteeni mukaisessa paikassa.  Pääsen tutustumaan politiikantekoon, ruohonjuuritasolla. En kerro vielä konkreettista paikkaa, koska menen vasta maanataina ensimmäistä päivää. Olen innoissani! Olen onnellinen! Olen halukas oppimaan uutta. Olen kiitollinen, että sain tämän mahdollisuuden.❤️
Perhe elämä palaa jollainlailla ” normaaliksi”! Siivoaja, ruoanlaittaja sekä palvelija palaa työnsyrjään kiinni. Pääosin päivätyö ja viikonloput vapaat.
Tämä aika kotona on ollut kaikinpuolin hyvää aikaa. Emmi aloitti ekaluokan Max meni yläasteelle. Olen saanut olla kotona päivisin ja hakea koulusta. Ruoat valmiina ja aina läksyjen kanssa apuna. Viikonloput ollaan vain oltu kaikki yhdessä. Mummi on ollut päivittäin meillä syömässä.
Nyt alkaa mummillakin omien voimien mukaan arki. Hän saa hakea koululaista ja ruokkia päivällä. Onneksi on kevät tulossa, niin ulkoilu  ja liikkuminen  on helpompaa.
Päivät tosin pitenevät minulla,  kun työpäivän jälkeen on luottamustoimia, eli harrastukset, mutta niin on kaikilla muillakin.
Työttömyys aika on opettanut paljon. Olen todella panostanut ruoan tekemiseen. Hakenut tarjoukset, miettinyt tarkkaan kaupassa käynnit. Olen leiponut leivät viikottain. Opetellut uusia ruokia ja leipomuksia. Se tosin jatkuu edelleen. Nyt on tehtävä ruokaa aina valmiiksi. Perheen aioin opettaa uudelleen osallistumaan kaikkeen kodinhoito töihin, koska nyt olen tehnyt kaiken 😊!

Tämä viikko lomaillaan lasten kanssa. Siis ollaan vaan kotona, lasten toiveesta. Saa pelata, saa  leikkiä, saa ulkoilla ja kölliä 😊

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Leikataan ja sopeutetaan, köyhät kyykkyyn!

Palveluiden oltava saavutettavissa hyvinvointialueella

Kaikki puheenvuoroni aluevaltuuston kokouksessa 9.4.2024