Mielipidekirjoitukseni tämän päivän HÄSa:ssa Toriparkki, Ollanko nyt pakon edessä?
Toriparkki on on taas kaikkien huulilla. Sen tarpeesta kaupunkilaisille ollaan montaa mieltä. Ne jotka sitä haluavat, ne jotka sitä kipeästi tarvitsevat ja ne, jotka eivät toriparkkia tarvitse.
Miten tähän on päädytty? Toriparkista torin alle on keskusteltu jo vuosia. Valtuusto on tehnyt jo kerran päätöksen, että toriparkka ei tarvita. Jokatapauksessa kaupunginvaltuusto on päättänyt käynnistää keskitetyn pysäköintilaitoksen suunnittelun, investointikustannusten selvittämiseksi ja siihen liittyvän asemakaavamuutoksen torin ympäristössä (14.11.2016§ 131) . Keskustan alueella on useita hankkeita, joiden toteutettavuus on sidoksissa keskustan pysäköintiratkaisuun.
Ollaanko nyt pakon edessä? Jäävätkö keskustan korttelit rakentamatta, jos keskitettyä pysäköintiratkaisua ei synny?
Keskustaa pitää kehittää, monta rakennusta on tyhjillään ja odotellaan, että päätöksiä syntyy.
Ymmärrän hyvin sen, kun asuinrakennuksia rakennetaan pitää olla velvoite pysäköintiä. Sanotaan, että, uimahallin viereiset parkkipaikat loppuvat, kun asuin rakennuksia aletaan rakentamaan. Entisen kauppakeskus Linnan katolla loppuu pysäköinti. Parkkipaikkoja tarvitaan tulevaisuudessa useita satoja. 'Nyt on selvitykset konsulteilta valmiita ja paras vaihtoehto on taas torin alle rakennettava pysäköintilaitos.
Valtuuston kokouksen listan 28.1.2019 esitykseen tulee, että Valtuusto hyväksyisi Hämeenlinnan toriparkin hankesuunnittelun jatkamisen Linnankadun ajoyhteysvaihtoehdolla ja laajuudeltaan kaksikerroksinen.
Kaupunginhallitus on myös päätöksessään todennut, että suunnittelun jatkaminen ei ole päätös toriparkin toteutumisesta. Lähtökohta investointipäätöksen tekemiseen on, että vähintään puolet on yksityistä rahoitusta.
Jos toriparkkiin päädytään, jää kaupungin maksettavaksi kuitenkin puolet, useita miljoonia. Sekä infra torin ympärillä.
Ajatuksia on ihmisillä paljon, miten niitä keskustan palveluita käyttävät saisivat auton parkkiin keskustaan?
Minun ajatuksissani on, että torin toimintaa jatketaan Reskalle ja sen jatkeelle. Torilla on parkkipaikkoja, niitä lisäisin torille saman verran lisää, kaupungilla kävijöille. Kaivoparkkiin voisi tehdä lisäkerroksen ja Engelinrantaan uimahallin parkkipaikkojen läheisyyteen lisättäisiin näitä velvoitepaikkoja tuleville rakennuksille.
Hämeenlinna on iso kaupunki pitäjineen. Päätökset tulevaisuudessa on suuria.
Mia Heinonen
Varavaltuutettu
Miten tähän on päädytty? Toriparkista torin alle on keskusteltu jo vuosia. Valtuusto on tehnyt jo kerran päätöksen, että toriparkka ei tarvita. Jokatapauksessa kaupunginvaltuusto on päättänyt käynnistää keskitetyn pysäköintilaitoksen suunnittelun, investointikustannusten selvittämiseksi ja siihen liittyvän asemakaavamuutoksen torin ympäristössä (14.11.2016§ 131) . Keskustan alueella on useita hankkeita, joiden toteutettavuus on sidoksissa keskustan pysäköintiratkaisuun.
Ollaanko nyt pakon edessä? Jäävätkö keskustan korttelit rakentamatta, jos keskitettyä pysäköintiratkaisua ei synny?
Keskustaa pitää kehittää, monta rakennusta on tyhjillään ja odotellaan, että päätöksiä syntyy.
Ymmärrän hyvin sen, kun asuinrakennuksia rakennetaan pitää olla velvoite pysäköintiä. Sanotaan, että, uimahallin viereiset parkkipaikat loppuvat, kun asuin rakennuksia aletaan rakentamaan. Entisen kauppakeskus Linnan katolla loppuu pysäköinti. Parkkipaikkoja tarvitaan tulevaisuudessa useita satoja. 'Nyt on selvitykset konsulteilta valmiita ja paras vaihtoehto on taas torin alle rakennettava pysäköintilaitos.
Valtuuston kokouksen listan 28.1.2019 esitykseen tulee, että Valtuusto hyväksyisi Hämeenlinnan toriparkin hankesuunnittelun jatkamisen Linnankadun ajoyhteysvaihtoehdolla ja laajuudeltaan kaksikerroksinen.
Kaupunginhallitus on myös päätöksessään todennut, että suunnittelun jatkaminen ei ole päätös toriparkin toteutumisesta. Lähtökohta investointipäätöksen tekemiseen on, että vähintään puolet on yksityistä rahoitusta.
Jos toriparkkiin päädytään, jää kaupungin maksettavaksi kuitenkin puolet, useita miljoonia. Sekä infra torin ympärillä.
Ajatuksia on ihmisillä paljon, miten niitä keskustan palveluita käyttävät saisivat auton parkkiin keskustaan?
Minun ajatuksissani on, että torin toimintaa jatketaan Reskalle ja sen jatkeelle. Torilla on parkkipaikkoja, niitä lisäisin torille saman verran lisää, kaupungilla kävijöille. Kaivoparkkiin voisi tehdä lisäkerroksen ja Engelinrantaan uimahallin parkkipaikkojen läheisyyteen lisättäisiin näitä velvoitepaikkoja tuleville rakennuksille.
Hämeenlinna on iso kaupunki pitäjineen. Päätökset tulevaisuudessa on suuria.
Mia Heinonen
Varavaltuutettu
Kommentit
Lähetä kommentti