Kaikki puheenvuoroni aluevaltuuston kokouksessa 9.4.2024

 

Aluevaltuusto 9.4.2024

Kaikki puheeni aluevatuustossa

HAUHO

Terveyspiste pitää säilyttää Hauholla. Hauholla on 3600 asukasta. Hauho on laaja pitäjä.

Hauholaiset ovat tyytyväisiä heidän terveyspalveluunsa. Heidän näkökulmastaan terveyspalvelut toimivat. Miksi me siirrämme toimivat palvelut muualle? Siellä on osaava henkilökunta ja asiakkaat tunnetaan. Hauholla on lähes 200 asukkaita, jotka käyttävät palveluita yli 15 kertaa vuodessa. Hämeenlinnan kaupunki on valmis neuvottelemaan vuokrista. Varmasti löytyy yhtenäinen näkemys, kun tahtoa on.

Jos Hauhon palvelut siirretään Lammille, tulee asukkaille ongelma liikkumisessa. Hauholta ei kulje julkista liikennettä Lammin suuntaan. Ainoastaan Hämeenlinnaan kulkee julkinen liikenne.

Jos asukkaat joutuvat vaihtamaan terveysasemaa Hämeenlinnaan, silloin heidän hoitosuhteensa katkeaa, eikä se ole tarkoituksenmukaista.

Soteuudistuksen tarkoitus ei ollut romuttaa julkista palvelua vaan vahvistaa sitä. Näillä palveluverkkopäätöksillä me hajotamme myös toimivat palvelut.

Kannatin Haggmanin ja Ranjithin esitystä.

RENKO Ranjin esityksen kannatus

 

LAMMI

Palvelupiste kuuluu Lammille asukaspohjan mukaan. Siellä on hyvät tilat ja kaupungin kanssa on keskusteltu vuokran alentamisesta.

Kannatan pohjaesitystä, jossa Lammilla on palvelupiste.

 

 

 

PALVELUSETELI EI KERRYTÄ MAKSUKATTOA, OMA VASTUU EI KOSKE PALVELUSETELIÄ.

Palvelusetelin ongelma on se, että sitä käytetään vain yhteen sairauteen tai toimenpiteeseen. Vaikka samalla voisi hoitaa jonkun muunkin asian samalla lääkäri käynnillä, se ei onnistu, vaikka itse maksaisit toisen asian hoidosta.

 

 Arvoisa puheenjohtaja hyvät valtuutetut

Yleispuheenvuoro

Olemme tänään vihdoin päättämässä palveluverkosta. Aluevaltuusto päättää missä kunnissa ja pitäjissä säilyy osittain fyysiset terveyspalvelut.

Todellisuudessa olemme tekemässä myös suurta terveyspalveluiden kokonaisuudistusta.

Kanta-Hämeeseen jää kolme palvelu palvelukeskusta ja useampi palvelupiste. Perinteisiä terveyskeskuksia, niitä, joihin olemme tottuneet, niitä ei enää ole. Fyysiset lähipalvelut säilyvät osalla asukkaista. Näitä täydennetään etäpalveluilla, digipalveluilla ja liikkuvilla palveluilla. Tähän kokonaisuuteen on keksitty vielä lähipalvelu konsepti, joka on vielä toistaiseksi paperilla oleva hyvä idea.

Palvelukeskuksissa voidaan tarjota laajasti sekä kiireellistä että kiireetöntä hoitoa sekä palvella monialaisia palveluita tarvitsevia asiakkaita. Laboratorio sekä kuvantamispalvelut löytyvät pääosin palvelukeskuksista,

Palvelupisteiden palveluvalikko on suppeampi kuin palvelukeskusten. Palvelupisteissä tarjotaan lähipalveluita niille, joiden palveluntarve on tiheä ja joiden käynnit perustuvat ajanvaraukseen. Palvelupisteiden diagnostiset resurssit ovat suppeammat, joten ne eivät pääsääntöisesti sovellu kiireellisten, mahdollisesti erilaisia tutkimuksia vaativien potilaiden asiointiin. Palvelupisteissä hoidetaan ensisijaisesti tunnistettujen, hoidon jatkuvuudesta hyötyvien asiakasryhmien asioita. Sosiaalihuolto palvelee lähipalvelupisteissä erityisesti sellaisia asiakasryhmiä, joiden on vaikea päästä palvelukeskuksiin.

Koulu ja opiskeluhuolto TOIMII pääosin, kouluilla. Olen tänään jättänyt aliotteen psykiatristen sairaanhoitajien palkkaamisesta kouluihin, kokeilun omaisesti, ensin yläkouluihin ja yhtenäiskouluihin.

Neuvolapalvelutpalvelukeskuksissa ja pisteissä. Meillä pilotoidaan vuosina 24-25 jalkautuvaa neuvolamallia, haja-asutusalueilla. Kokemus kertoo, jatkuuko palvelu.

Lyhyt aikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen keskitetään nyt kuuteen pisteeseen myöhemmin kolmeen.  Perustelu on se, että lyhytaikainen palvelu voi olla kauempana kotoa, kun pitkäaikainen ympärivuorokautinen hoitopaikka olisi lähempänä omaisia ja läheisiä.

Ympärivuorokautisen peittävyyden pudottamien 7.7% 6% tavoite on todella kova. 250 paikkaa vähemmän kun vuonna 2023 vuoteen 2026 mennessä.

Meillä on sairaaloiden osastoilla pitkäaikaispaikkoja odottavia tälläkin hetkellä. Oma Hämeessä odotetaan pitkäaikaispaikkaa noin 45 vuorokautta. Se on pitkä aika.

Yhteisöllistä asumista lisätään. Vanhustutkija sanoi A-studiossa 4.3, että yhteisöllinen asuminen ei ole vaihtoehto ympärivuorokautiselle asumiselle. 6.3.2024 terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksen mukaan, 2040 muistisairaus diagnoosin saaneita arvioidaan olevan suomessa n. 250 000. Vuosittain sairastuu 23 000 Kanta-Hämeessä 21vuonna 3800 ihmistä per 100 000 asukasta.

Pelkään että tämä yhteisöllinen asuminen tulee olemaan lyhyt välisijoitus paikka, ennen ympärivuorokautiseen hoitoon pääsemistä. Kun näitä paikkoja vielä reilusti vähennetään, meille saattaa syntyä tulevaisuudessa iso ongelma, ja joudutaan perumaan näitä päätöksiä.

Kotisairaala, Gerbiili ovat erittäin hyviä uudistuksia kotihoitoon ja tällaista kehittämistä tarvitsemme edelleen. Selkeitä rahallisia säästöjä sekä uusia palveluita asukkaille.

Minulla on pelko tämän palveluverkon päätöksen suhteen. Rahallinen säästö edellä, ilman että ollaan varmoja suunniteltujen toimintojen toimivuudesta. Rikommeko nyt myös toimivia palveluita, lopetamme terveyskeskuksia, joita ei enää saada takaisin.

 

 

 

 

7. Lähipalvelukonsepti

Kuulostaa hyvältä ja tästä ollaan rakentamassa pelastusta niille paikkakunnille, joista terveysasema poistuu, mutta sinne ei myöskään ole tulossa palvelupistettä. Niille asukkaille, jonka palveluiden saanti, hoidon jatkuvuus tai hoitoon hakeutuminen voi merkittävästi vaarantua palvelupisteen tai palvelukeskuksen etäisyyden, julkisen liikenteen puutteiden tai muun vastaavan seikan vuoksi eikä palvelua voida muuten tarjota asiakkaalle. Siellä ei ole päivystystä, eikä sitä voi kukaan itse valita omaksi terveysasemakseen.

Mitään konkretiaa ei vielä ole tälle lähipalvelukonseptille. Näen tässä myös leimaantumisen mahdollisuuksia ja eriarvoisuutta.

Eli ne, jotka menevät terveysaseman ovesta sisään ovat: erityisiä ja erityisasemassa ollen oikeutettuja tähän palveluun, heikompiosaisia, vähävaraisia, autottomia tai monisairaita. Tämä konsepti täytyy rakentaa niin, että konseptia käyttävät eivät tule leimatuiksi.

 

HUMPPILA

Arvoisa puheenjohtaja hyvät valtuutetut

Valtuutettuna minusta saa ajatella, että olen vastuuton päättäjä, kun olen sitä mieltä, että Hauholla pitää säilyttää vähintään terveyspiste. Olisin toivonut, että Humppila ja Ypäjä olisivat voineet säilyttää terveyspalvelunsa myös. Humppilassa tavattiin viime keväänä asukkaita ja he toivoivat palveluiden säilyvän. He olivat tyytyväisiä. Minä kysyin, Miksi me lopettaisimme teidän toimivat palvelut. Miksi rikomme jotain ehjää? Tähän on nyt löytynyt vastauksia. Lääkäreitä ole eikä, niitä saada ja pieni yksikkö on haavoittuva. Liian vähän asukkaita ym.  No tilanne on se, että nyt ne loppuvat ja palvelut saadaan muualta. Toivon, että Humppilan ja Ypäjän kohdalla tästä palvelukonseptista tulee olemaan hyötyä.

 

 

HALLITUS

Olemme tässä kurjassa tilanteessa, koska hallitus on ajanut hyvinvointialueet tähän tilaan. Hallitus voisi ihan helpostikin tehdä päätöksen, että pidennetään aikataulua alijäämien kattamiselle. Silloin meidän säätöjen ei tarvitsisi olla niin suuria. Tämä on käsittämätöntä ylimielisyyttä hyvinvointialueita kohtaan.

Nyt me teemme kiireellä ja lähes paniikissa päätöksiä, joiden lopputulos on asukkaille lopullista.

Kun terveysasema loppuu, sitä tuskin uudelleen avataan.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Leikataan ja sopeutetaan, köyhät kyykkyyn!

Palveluiden oltava saavutettavissa hyvinvointialueella