Kaikki puheenvuoroni aluevaltuuston kokouksessa 9.4.2024
Aluevaltuusto 9.4.2024
Kaikki puheeni aluevatuustossa
HAUHO
Terveyspiste pitää säilyttää Hauholla. Hauholla on 3600
asukasta. Hauho on laaja pitäjä.
Hauholaiset ovat tyytyväisiä heidän terveyspalveluunsa.
Heidän näkökulmastaan terveyspalvelut toimivat. Miksi me siirrämme toimivat
palvelut muualle? Siellä on osaava henkilökunta ja asiakkaat tunnetaan. Hauholla
on lähes 200 asukkaita, jotka käyttävät palveluita yli 15 kertaa vuodessa. Hämeenlinnan
kaupunki on valmis neuvottelemaan vuokrista. Varmasti löytyy yhtenäinen näkemys,
kun tahtoa on.
Jos Hauhon palvelut siirretään Lammille, tulee asukkaille
ongelma liikkumisessa. Hauholta ei kulje julkista liikennettä Lammin suuntaan.
Ainoastaan Hämeenlinnaan kulkee julkinen liikenne.
Jos asukkaat joutuvat vaihtamaan terveysasemaa
Hämeenlinnaan, silloin heidän hoitosuhteensa katkeaa, eikä se ole
tarkoituksenmukaista.
Soteuudistuksen tarkoitus ei ollut romuttaa julkista
palvelua vaan vahvistaa sitä. Näillä palveluverkkopäätöksillä me hajotamme myös
toimivat palvelut.
Kannatin Haggmanin ja Ranjithin esitystä.
RENKO Ranjin esityksen kannatus
LAMMI
Palvelupiste kuuluu Lammille asukaspohjan mukaan. Siellä on
hyvät tilat ja kaupungin kanssa on keskusteltu vuokran alentamisesta.
Kannatan pohjaesitystä, jossa Lammilla on palvelupiste.
PALVELUSETELI EI KERRYTÄ MAKSUKATTOA, OMA VASTUU EI KOSKE PALVELUSETELIÄ.
Palvelusetelin ongelma on se, että sitä käytetään vain yhteen
sairauteen tai toimenpiteeseen. Vaikka samalla voisi hoitaa jonkun muunkin
asian samalla lääkäri käynnillä, se ei onnistu, vaikka itse maksaisit toisen
asian hoidosta.
Yleispuheenvuoro
Olemme tänään
vihdoin päättämässä palveluverkosta. Aluevaltuusto päättää missä kunnissa ja
pitäjissä säilyy osittain fyysiset terveyspalvelut.
Todellisuudessa
olemme tekemässä myös suurta terveyspalveluiden kokonaisuudistusta.
Kanta-Hämeeseen
jää kolme palvelu palvelukeskusta ja useampi palvelupiste. Perinteisiä
terveyskeskuksia, niitä, joihin olemme tottuneet, niitä ei enää ole. Fyysiset
lähipalvelut säilyvät osalla asukkaista. Näitä täydennetään etäpalveluilla,
digipalveluilla ja liikkuvilla palveluilla. Tähän kokonaisuuteen on keksitty
vielä lähipalvelu konsepti, joka on vielä toistaiseksi paperilla oleva hyvä
idea.
Palvelukeskuksissa
voidaan tarjota laajasti sekä kiireellistä että kiireetöntä hoitoa sekä
palvella monialaisia palveluita tarvitsevia asiakkaita. Laboratorio sekä
kuvantamispalvelut löytyvät pääosin palvelukeskuksista,
Palvelupisteiden
palveluvalikko on suppeampi kuin palvelukeskusten. Palvelupisteissä tarjotaan
lähipalveluita niille, joiden palveluntarve on tiheä ja joiden käynnit
perustuvat ajanvaraukseen. Palvelupisteiden diagnostiset resurssit ovat
suppeammat, joten ne eivät pääsääntöisesti sovellu kiireellisten, mahdollisesti
erilaisia tutkimuksia vaativien potilaiden asiointiin. Palvelupisteissä
hoidetaan ensisijaisesti tunnistettujen, hoidon jatkuvuudesta hyötyvien
asiakasryhmien asioita. Sosiaalihuolto palvelee lähipalvelupisteissä
erityisesti sellaisia asiakasryhmiä, joiden on vaikea päästä palvelukeskuksiin.
Koulu ja
opiskeluhuolto TOIMII pääosin, kouluilla. Olen tänään jättänyt aliotteen psykiatristen
sairaanhoitajien palkkaamisesta kouluihin, kokeilun omaisesti, ensin
yläkouluihin ja yhtenäiskouluihin.
Neuvolapalvelutpalvelukeskuksissa
ja pisteissä. Meillä pilotoidaan vuosina 24-25 jalkautuvaa neuvolamallia,
haja-asutusalueilla. Kokemus kertoo, jatkuuko palvelu.
Lyhyt aikainen
ympärivuorokautinen palveluasuminen keskitetään nyt kuuteen pisteeseen
myöhemmin kolmeen. Perustelu on se, että
lyhytaikainen palvelu voi olla kauempana kotoa, kun pitkäaikainen ympärivuorokautinen
hoitopaikka olisi lähempänä omaisia ja läheisiä.
Ympärivuorokautisen
peittävyyden pudottamien 7.7% 6% tavoite on todella kova. 250 paikkaa vähemmän
kun vuonna 2023 vuoteen 2026 mennessä.
Meillä on sairaaloiden
osastoilla pitkäaikaispaikkoja odottavia tälläkin hetkellä. Oma Hämeessä
odotetaan pitkäaikaispaikkaa noin 45 vuorokautta. Se on pitkä aika.
Yhteisöllistä
asumista lisätään. Vanhustutkija sanoi A-studiossa 4.3, että yhteisöllinen
asuminen ei ole vaihtoehto ympärivuorokautiselle asumiselle. 6.3.2024 terveyden
ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksen mukaan, 2040 muistisairaus diagnoosin
saaneita arvioidaan olevan suomessa n. 250 000. Vuosittain sairastuu
23 000 Kanta-Hämeessä 21vuonna 3800 ihmistä per 100 000 asukasta.
Pelkään että tämä yhteisöllinen asuminen tulee olemaan
lyhyt välisijoitus paikka, ennen ympärivuorokautiseen hoitoon pääsemistä. Kun
näitä paikkoja vielä reilusti vähennetään, meille saattaa syntyä
tulevaisuudessa iso ongelma, ja joudutaan perumaan näitä päätöksiä.
Kotisairaala,
Gerbiili ovat erittäin hyviä uudistuksia kotihoitoon ja tällaista kehittämistä
tarvitsemme edelleen. Selkeitä rahallisia säästöjä sekä uusia palveluita
asukkaille.
Minulla on pelko
tämän palveluverkon päätöksen suhteen. Rahallinen säästö edellä, ilman että
ollaan varmoja suunniteltujen toimintojen toimivuudesta. Rikommeko nyt myös
toimivia palveluita, lopetamme terveyskeskuksia, joita ei enää saada takaisin.
7.
Lähipalvelukonsepti
Kuulostaa
hyvältä ja tästä ollaan rakentamassa pelastusta niille paikkakunnille, joista
terveysasema poistuu, mutta sinne ei myöskään ole tulossa palvelupistettä. Niille
asukkaille, jonka palveluiden saanti, hoidon jatkuvuus tai hoitoon hakeutuminen
voi merkittävästi vaarantua palvelupisteen tai palvelukeskuksen etäisyyden,
julkisen liikenteen puutteiden tai muun vastaavan seikan vuoksi eikä
palvelua voida muuten tarjota asiakkaalle. Siellä ei ole päivystystä, eikä sitä
voi kukaan itse valita omaksi terveysasemakseen.
Mitään
konkretiaa ei vielä ole tälle lähipalvelukonseptille. Näen tässä myös
leimaantumisen mahdollisuuksia ja eriarvoisuutta.
Eli
ne, jotka menevät terveysaseman ovesta sisään ovat: erityisiä ja
erityisasemassa ollen oikeutettuja tähän palveluun, heikompiosaisia,
vähävaraisia, autottomia tai monisairaita. Tämä konsepti täytyy rakentaa niin,
että konseptia käyttävät eivät tule leimatuiksi.
HUMPPILA
Arvoisa
puheenjohtaja hyvät valtuutetut
Valtuutettuna
minusta saa ajatella, että olen vastuuton päättäjä, kun olen sitä mieltä, että
Hauholla pitää säilyttää vähintään terveyspiste. Olisin toivonut, että Humppila
ja Ypäjä olisivat voineet säilyttää terveyspalvelunsa myös. Humppilassa
tavattiin viime keväänä asukkaita ja he toivoivat palveluiden säilyvän. He
olivat tyytyväisiä. Minä kysyin, Miksi me lopettaisimme teidän toimivat
palvelut. Miksi rikomme jotain ehjää? Tähän on nyt löytynyt vastauksia. Lääkäreitä
ole eikä, niitä saada ja pieni yksikkö on haavoittuva. Liian vähän asukkaita
ym. No tilanne on se, että nyt ne
loppuvat ja palvelut saadaan muualta. Toivon, että Humppilan ja Ypäjän kohdalla
tästä palvelukonseptista tulee olemaan hyötyä.
HALLITUS
Olemme
tässä kurjassa tilanteessa, koska hallitus on ajanut hyvinvointialueet tähän
tilaan. Hallitus voisi ihan helpostikin tehdä päätöksen, että pidennetään
aikataulua alijäämien kattamiselle. Silloin meidän säätöjen ei tarvitsisi olla
niin suuria. Tämä on käsittämätöntä ylimielisyyttä hyvinvointialueita kohtaan.
Nyt
me teemme kiireellä ja lähes paniikissa päätöksiä, joiden lopputulos on
asukkaille lopullista.
Kun
terveysasema loppuu, sitä tuskin uudelleen avataan.
Kommentit
Lähetä kommentti